Trodla-Tysdal

Reiserute 1

Bil/buss fra Stavanger til Kleivaland
Fottur til Trodla-Tysdal

Ta Taufergen fra Stavanger til Tau (40 min). Følg riksvei 13 til Årdal og videre til Hjelmeland (40 min). Ta av fra riksvei 13 ved fergeleiet på Hjelmeland. Følg skilt til Vormedalen (15 min). I Vormedalen følg skilt til Kleivaland (5 min). Parker ved informasjonstavle og følg rutebeskrivelsen videre til fots til Trodla-Tysdal.

(klikk for større bilde)

Følg riksvei 13 fra Tau til Hjelmelandsvågen. Sving til høyre mot Vormedalen når du kommer til fergekaien på Hjelmeland. Følg veien (fv 660) helt til du kommer til Laugaland. Sving av til høyre mot Kleivaland (skiltet Trodla-Tysdal) i krysset med gult merke med "660" på kartet. Parkeringsplass med informasjonstavle og rutebeskrivelse til Trodla-Tysdal finner du ved det blåe punktet på kartet.

Reiserute 2

Bil/buss fra Stavanger til Øvre Tysdalsvatn
Båttur til Trodla-Tysdal

Ta Taufergen fra Stavanger til Tau (40 min). Følg riksvei 13 til 1 km før Årdal (25 min). Ta første veg til høyre (100 graders sving) etter at du har passert broen over Storånå som renner gjennom Årdal. Etter 3 km ser du Øvre Tysdalsvatn og kaien.

Fottur fra Kleivaland til Trodla Tysdal
(kart: Lyngsvatn 1313-111)
Gåtid voksne: 2 timer (3 timer med barn)

(klikk for større bilde)

Start ved informasjonstavlen på Kleivaland (265 moh). Gå sørover over broen og fortsett nedover grusveien.

(Bomveien opp til venstre etter broen fører til den fraflytta garden Ritland (462 moh). Ritland passeres og stien går ned mot Kløv og Kløvatjernet. På sørsiden av Kløvatjernet går godt merka sti opp og siden ned til Helgaland og Trodla-Tysdal. Denne alternative ruten tar 30 min lenger enn vanlig rute.)

Ca 500 m etter broen i starten går traktorveien gjennom ei grind. 300 m etter grinda tar du av fra veien og følger skilt merket Trodla-Tysdal opp stien (traktorveien går over Risånå og går i en halvsirkel før den treffer stien igjen etter ca 1 km). Stien går over et lite høydedrag som heter Djupekverven. Den flate steinen på toppen av bakken er Kvilesteinen. Følg stien nedover bakken på andre siden av høydedraget, over broen over Risånå og du vil komme inn på traktorveien igjen. Følg traktorveien helt inn til enden av dalen. Her går du igjen over en liten bro som krysser Risånå.

Traktorveien/stien går nå gjennom plantet granskog. Inne i skogen passeres Kløvaskuten, en liten bygning som ble brukt til mellomlagring av varer og utstyr som skulle til garden Helgaland fram til den ble fraflyttet i 1960. Skuten inneholder diverse sleder og dråg. Stien går nå opp Kløvabrekka. På toppen av brekka følger du skilt og passerer sør (til høyre) for Kløvatjernet. På andre siden av tjernet ser du Kløv (402 moh), tidligere husmannsplass under Ritland, senere egen gard. Kløv ble fraflyttet i 1962. Stien går videre oppover, og etter 10 min passeres toppen (425 moh). Her kan garden Ritland sees mot nord. Følg skilt og ta sti til høyre ned mot Helgaland (333 moh).

Følg merka sti i kanten av bøen på Helgaland og gå over Svandalsbekken. Dersom det er flaum i Svandalsbekken, er det en bro oppe ved husene på Helgaland. Fortsett videre nedover mot Trodla-Tysdal. Det går nå bratt nedover mot den vakre Øyafossen og Øyane. I Øyane har det vært husmannsplass og vårstøl under Trodla-Tysdal. Stien går videre og under Øyahidleren, passerer Dommedagssteinen, og Tysdalen åpner seg og du er framme i Trodla-Tysdal (67 moh).

Bilder av Trodla-Tysdal

www.bestbilder.net

Les mer om fotturen på UT.no